Akoestiek horeca verbeteren
Een restaurant of grand café dient een plaats te zijn waar je comfortabel wilt verblijven. De mate van achtergrond geluid beïnvloedt de wijze waarop we smaak en textuur ervaren. Daardoor draait het bij akoestiek in de horeca verbeteren om het vinden van balans tussen sfeer en ruimteakoestiek.
Beleving
We weten hoe belangrijk het is een aangename omgeving te creëren voor gasten waar ze graag blijven en terugkomen. Restaurant en bar zijn belangrijke gebieden die aandacht verdienen zodat klanten op een drukke avond niet weggaan. In veel horeca situaties heeft de bar en directe omgeving veel harde en reflecterende oppervlakken wat verschrikkelijk is voor de akoestiek. Door een akoestische oplossing toe te voegen creëer je een ruimte die net zo goed klinkt als dat hij oogt. Het is belangrijk om de juiste geluidsniveaus te verkrijgen om het geluid te dempen en de sfeer te versterken.
Ge4 model
Het komt regelmatig voor dat zelf bedachte akoestische oplossingen niet werken of dat onnodig veel werk wordt uitgevoerd. Zowel de eerste als de tweede variant kost geld en in het ergste geval klanten. We hebben een meetproces ontwikkelt waarbij de geluidvraagstuk, geluidsmeting, geluidsdetectie en geluidsabsorptie (Ge4-model) waarbij die metingen aan bod komen die belangrijk zijn om de akoestiek in de horeca te verbeteren.
Geluidvraagstuk
We starten met het inventariseren van de wensen ten aanzien van geluidsbeleving in een ruimte afhankelijk van de functie. Wat is de behoefte en is dit technisch en financieel haalbaar? Wilt u een high end oplossing of voldoet een meer standaard product ook om de akoestiek in horeca te verbeteren?
Geluidsmeting
Vervolgens wordt een geluidsmeting uitgevoerd om te bepalen wat het geluidsniveau in de ruimte is en vooral de nagalm. Dit is van belang om te komen tot een gewenst niveau van spraakverstaanbaarheid in combinatie met het niveau van de muziek. Bewijsrapportage meet altijd met klasse I apparatuur.
Geluidsdetectie
Met een akoestische camera onderzoeken we de reflectie van geluid. Dit proces van akoestische beeldvorming noemen wij geluidsdetectie. Geluid wat weerkaatst op de wand, vloer, bar of deuren maken we zichtbaar. Dit helpt bij het advies. U wilt weten waar en hoe u het beste het geluid kunt laten absorberen. Het is soms niet wenselijk en vaak helemaal niet nodig alle wanden of het hele plafond van isolatiemateriaal te voorzien.
Geluidsaborptie meting
Als laatste controle meten we met een speciaal meetsysteem de geluidsabsorptie van de diverse materialen in het restaurant, lobby, grand café of bar. Zo brengen we de geluidssituatie in kaart voor de intensiteit als waar het geluid vandaan komt. Deze omgekeerde geluidsdetectie is belangrijk omdat we zo helpen bepalen waar dempende materialen het beste resultaat bereiken. We kunnen zo bepalen op welke plek de materialen het beste tot hun recht komen.
Wat we doen
Een of twee specialisten komen op locatie met de apparatuur onderzoek verrichten. Na het geluidsonderzoek wordt een rapport geschreven. We schrijven een analyse met daarbij foto’s en video opnames. De resultaten leveren we digitaal en indien wenselijk geven we advies.
Wat het kost?
Akoestiek in horeca verbeteren is maatwerk. Uit ervaring blijkt dat veelal een uitgebreid geluidsonderzoek nodig is voor een gedegen analyse en advies. Vooraf een vaste prijs afgeven is daarom niet mogelijk.
Direct aanvragen
Vraag gratis een offerte aan of stel uw vraag:
Opdrachtgevers
Elke geluidsmeting en trillingsmeting is anders. Dat maakt dat het vakgebied akoestiek en trillingen interessant en vooral ook leuk is. Onze opdrachtgevers zijn ook divers en we gaan voor resultaat. Of we nu in de kelder liggen bij de familie Janssen of op het dak van het kantoor van een multinational staan.
Contact
Schuijteskade 20 1621 DE Hoorn
[email protected]
Algemeen: 0229-317080
maandag tot vrijdag: 09:00 - 17:00